Першим етапом організації були старання провести список дітей від 7 до 14 років. слідувати до місця проживання, проконтролювати стан здоров’я та сімейний стан.
За допомоги батюшки Сергія Кудринського і сільського старости запис у школу швидко був проведений.
Дітей прийшло у школу дуже багато. Прийнято дуже багато дітей 10-14 років.
Протягом 3 днів було записано 102 дітей, їх розділили на 2 перші класи. ІА діти віком 7, 8, 9 і 10 років. ІБ - 11, 12, 13 і 14 років.
Читати, писати, вчив каліграфії, співати і гімнастики.
Релігії навчав православний батюшка Сергій Кудринський.
Труднощі були ще більші, тому що сам учитель не знав рідної мови дітей. Умів тільки трохи читати і писати російською мовою, яку вивчав у ІІ і ІІІ класах у 1913/1914 р.
У розмові з батьками, також з учнями, виговорював без поспіху на польській мові і вимагав повільної відповіді на рідній мові. Потрібно визнати, що ніхто з батьків не чинив супротиву, що не вчив рідної мови.
Батьки вважали корисним, що діти в перший рік вчилися читати і рахувати, тому що батьки отримували
різні розпорядження польською мовою і боялися, щоб не бути обманутими через інших.
Першого року діти навчалися слабо, допомоги вдома ніякої не мали, тому що у селі було тільки більше десяти письменних, інші були неписьменні. Діти були дуже спокійні.
Кращі результати були у старших школярів. Робили зусилля хоча б з 50 учнів вибрати 24 таких, що встигнуть пройти програму І і ІІ класу хоча б задовільно. У наступному році підрівняти. На слабкі успіхи у навчанні впливало багатократне невідвідування уроків навесні, вони пасли корови
в полі. Також часто учні хворіли від недоїдання, а епідемії грипу, кору , часто у село поверталися.
У кінці шкільного року 30 дітей ходили у школу, з яких 18 перевели у ІІІ клас, 54 в ІІ другий клас, 18 дітей залишилося у І класі, а 8 дітей залишилося з приводу довготривалої хвороби.
Причиною слабих успіхів була недостатня кількість підручників, пізніше отриманих, а також велика кількість учнів у класах...
(далі буде...)
Немає коментарів:
Дописати коментар